Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wiadukt w Kamiennym Potoku
Autor Wiadomość
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 49
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-11-02, 18:57   Wiadukt w Kamiennym Potoku

Gdyby losy potoczyłyby się inaczej w tym roku obchodziłby setny jubileusz oddania do użytku.

Na początku była droga prowadząca z Gdańska przez Wrzeszcz, Oliwę, do Wejherowa i dalej na zachód. Od końca XVII wieku przemierzały ją pielgrzymki z Oliwy do Kalwarii Wejherowskiej. Jej awans rozpoczął się z dniem 30 czerwca 1786 roku kiedy to została zmieniona trasa tzw pomorskiego szlaku pocztowego i zaczęły ją przemierzać pruska poczta wozowa (Faherendepost) i konna (Reitendepost). Stara trasa przebiegała z Chełma (Stolzenberg) przez Kielno, Donimierz, Łupawę i Oskowo (Wutzkow). W latach 1820-23 droga została przebudowana na szosę (złagodzono pochylenia i promienie łuków, utwardzono nawierzchnię). Kiedy pod koniec lat 60-tych XIX wieku prywatne Towarzystwo Kolei Berlińsko-Szczecińskiej (Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft) przystąpiło do budowy linii kolejowej ze Słupska do Gdańska, końcowego odcinka tzw "Hinterpommersche Bahn". Kolej ta w kilku miejscach przecięła istniejącą szosę. Jednym z tych miejsc był właśnie dzisiejszy Kamienny Potok. Ze względów finansowych tak jak prawie wszędzie powstał tam przejazd zamykany na rogatki obsługiwane przez dróżnika. Jedyny wiadukt kolejowy w okolicy powstał przy ul. Bernadowskiej. Do dziś czytelny jest ślad po odcinku dawnej szosy prowadzącym do przejazdu. Zachował się też przepust na Kamiennym Potoku. Dziś teren ten użytkuje Przedsiębiorstwo Dróg i Zieleni w Sopocie.
Dopiero na początku XX wieku kolej (już państwowa) zdecydowała się na zastąpienie przejazdu wiaduktem. Przetarg na budowę wiaduktu rozpisany przez Dyrekcję Kolejową w Gdańsku wygrała firma Drenckhahn und Sudhop z Brunszwiku (podobnie jak w przypadku podobnego wiaduktu koło Gdyni). Wiadomo o tej firmie, że koło Pruszcza posiadała żwirownię i wytwórnię materiałów budowlanych (Hartstein- und Zementfabrik) źródło
Żelbetowy łukowy wiadukt drogowy został oddany do użytku w 1908 roku. Był on przystosowany do ułożenia drugiego toru co było już planowane przed wybuchem I wojny światowej jednak zrealizowane zostało dopiero około 1941-42 roku. Od swojego gdyńskiego "brata" wiadukt w Kamiennym Potoku różnił się szerokością: 10 metrów zamiast 8 metrów. Może dysponuje ktoś zdjęciem sopockiego wiaduktu?

wiadukt koło Gdyni w trakcie rozbiórki (ze zbiorów Rennek'a)

Kres jego żywota przyniosła budowa SKM. Jeszcze w 1947 roku zaczęły kursować przezeń trolejbusy linii 21 kiedy już po kilku latach wiadukt musiał zostać rozebrany z związku z przebudową linii kolejowej z dwutorowej na czterotorową. Po nieistniejącym obiekcie z 1908 roku pozostał fragment nasypu ze starym kamieniem wyznaczającym granicę działki należącej do kolei. Nasyp urywa się się na łuku niedaleko miejsca gdzie znajdował się wschodni przyczółek wiaduktu.

O budowie nowego wiaduktu wspominał w 1997 dr inż. Zygmunt Kozakow z Wydziału Inżynierii Lądowej PG:
Cytat:
Ostatnio obliczaliśmy wiadukt nad torami kolejowymi w Sopocie Kamiennym Potoku, który teraz jest w trakcie remontu. Jest do dosyć stary projekt, dość śmiały w owym okresie. Projektował go pod koniec lat 40. śp. inż. W. Mielnik z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Budownictwa Lądowego PG. Nie było wtedy mowy o dokładnych obliczeniach i badaniach modelowych. Nie wchodziła wówczas w rachubę dokładna analiza statyczno-wytrzymałościowa. W rezultacie obiekt został obliczony w sposób bardzo przybliżony. Dodam, że podstawą projektowania w ówczesnym czasie była norma obciążeń z 1927 r., przewidująca jako najcięższy pojazd - walec drogowy o masie 20 T. Mijały lata, normy obciążeń były kilkakrotnie zmieniane, między innymi w celu wprowadzenia coraz cięższych pojazdów. Obecnie mamy do projektowania mostów 5 podstawowych klas obciążeń (A, B, C, D i E).
Przy klasie C (pośredniej), którą co najmniej muszą spełniać obiekty w ciągu dróg krajowych i arterii miejskich, obliczenia przeprowadza się dla pojazdu normatywnego o masie 40 T, a do ruchu dopuszcza się kolumny samochodów o masie 30 T.
W omawianym przypadku wiaduktu sopockiego nastąpił zatem przeszło dwukrotny wzrost obciążeń ruchomych, stan techniczny obiektu uległ natomiast z upływem lat wyraźnemu pogorszeniu.
Trzeba było przeprowadzić dokładną analizę statyczno-wytrzymałościową, aby przekonać się, czy konstrukcja może podołać tak dużemu wzrostowi obciążeń i jakie wzmocnienia należy w tym celu wykonać. Cała analiza została przeprowadzona przy zastosowaniu obliczeń komputerowych.

źródło

Stara droga przejazd.jpg
Dawna szosa prowadząca do przejazdu
Plik ściągnięto 14556 raz(y) 105,39 KB

przepust 1 stara droga przejazd.jpg
Przepust starej szosy na Kamiennym Potoku - wlot
Plik ściągnięto 14556 raz(y) 85,52 KB

przepust 2 stara droga przejazd.jpg
Przepust starej szosy na Kamiennym Potoku - wylot
Plik ściągnięto 14556 raz(y) 82,07 KB

Steinfliess waldkarte.jpg
Fragment mapy z końca XIX wieku.
Plik ściągnięto 14556 raz(y) 51,84 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 49
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-11-02, 19:01   

Wiadukt z 1908 roku na starych planach. Znakomitymi punktami odniesienia są szkoła oraz dwa budynki po drugiej stronie Alei Niepodległości.

Wiadukt Sopot 1908.jpg
Przejazd i wiadukt na projekcie z 1907 roku. Ze zbiorów APG Gdańsk
Plik ściągnięto 14547 raz(y) 78,58 KB

Wiadukt Sopot 1908 powiększenie.jpg
Ze zbiorów APG Gdańsk
Plik ściągnięto 14547 raz(y) 87,34 KB

wiadukt Steinfliess 1.jpg
Plik ściągnięto 14547 raz(y) 85,55 KB

wiadukt Steinfliess 2.jpg
Plik ściągnięto 14547 raz(y) 104,68 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2008-11-02, 19:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 49
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-11-02, 19:07   

Pozostałości do dojeździe do starego wiaduktu

stara droga1 wiadukt.jpg
Po lewej ślad dawnej szosy, po prawej nasyp obecnej alei Niepodległości.
Plik ściągnięto 14537 raz(y) 136,98 KB

stara droga2 wiadukt.jpg
Dawny kamień wyznaczający granicę działki
Plik ściągnięto 14537 raz(y) 110,93 KB

Stara droga3 wiadukt.jpg
Dawny kamień wyznaczający granicę działki
Plik ściągnięto 14537 raz(y) 97,79 KB

Stara droga4 wiadukt.jpg
nasyp prowadzący do starego wiaduktu widziany od strony torów
Plik ściągnięto 14537 raz(y) 127,79 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2008-11-02, 19:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 91
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6871
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-11-02, 19:10   

Nie myślałem, że są jeszcze jego dawne ślady!
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-11-02, 23:00   

Bardzo wyraźne, choć porośnięte lasem są pozostałości dojazdu do wiaduktu od strony morza. Miejsce, w którym był wiadukt jest łatwe do znalezienia - przy torach SKM leży w tym miejscu duży kamień.
Nie mam zdjęcia wiaduktu sopockiego, ale dysponuję rysunkiem wiaduktu w Gdyni. Ciekawostką jest to, że ktoś w tytule rysunku skreślił kilometr wiaduktu gdyńskiego 482,9 i wpisał inny 488,7 - nie pasujący do wiaduktu sopockiego, natomiast na dole rysunku inna ręka dopisała kilometr właśnie wiaduktu w Sopocie i to w podwójnej kilometracji.
W ogóle w pierwszym dziesięcioleciu ubiegłego wieku wybudowano więcej wiaduktów o podobnej konstrukcji i architekturze, np. w Janowie, dokładnie w miejscu obecnie istniejącej kładki dla pieszych nad peronem SKM Rumia Janowo. Wiadukty takie budowano zresztą nie tylko na tej linii. Wiadukt łudząco podobny do gdyńskiego, lecz o szerokości mniejszej o połowę zachował się do dziś w okolicy Miastka, na linii Piła - Ustka.

gdynia.jpg
Plik ściągnięto 14499 raz(y) 39,33 KB

gdynia widok.jpg
Plik ściągnięto 14499 raz(y) 39,92 KB

kilometr1.jpg
Plik ściągnięto 14499 raz(y) 25,11 KB

kilometr2.jpg
Plik ściągnięto 14499 raz(y) 24,35 KB

jak w gdyni.jpg
Plik ściągnięto 14499 raz(y) 62,15 KB

 
 
 
didid 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 53
Skąd: -----
Wysłany: 2008-11-04, 20:10   

Jedyne znane mi zdjęcie starego wiaduktu w Kamiennym Potoku
(1911 ze zbiorów PAH)
http://www.dawnysopot.pl/...kamiennympotoku
Ostatnio zmieniony przez feyg 2011-01-23, 23:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2008-11-04, 20:20   

Matko jedyna, więc istnieje zdjęcie tego wiaduktu? :szok:

Tam jest jeden tor, czy dwa...? W 1911 roku powinien być jeden.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 49
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-11-04, 20:56   

Jagst napisał/a:
Tam jest jeden tor, czy dwa...? W 1911 roku powinien być jeden.

I to ten zachodni, bliżej szkoły, "drugi" urywa się na stercie przed wiaduktem. Wygląda na to te wiadukt sopocki bardziej przypominał zachowane obiekty w okolicach Lęborka niż wiadukt koło Johanniskrug niedaleko Gdyni.


Wiadukt niedaleko Potęgowa
źródło
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-11-05, 09:27   

Na tym zdjęciu na pewno jest jeden tor, a to co przypomina drugi tor to są materiały nawierzchniowe - szyny i sztapel podkładów. Jeszcze w 1941 roku drugi tor służący jako tor wyciągowy na stacji Zoppot kończył się na wysokości przepustu na przedłużeniu obecnej ulicy Majkowskiego.
Wszystkie żelbetowe łukowe wiadukty budowane w tych latach były prawdopodobnie tej samej konstrukcji, tylko w okresie eksploatacji w niektórych zamurowano przestrzenie pod jezdnią, jak np. w wiadukcie spod Potęgowa i być może w wiadukcie w Kamiennym Potoku.
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 49
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2013-01-28, 01:38   

Stary wiadukt nie miał zbyt dobrej prasy pod koniec swojego istnienia - przykład z roku 1946

Kamienny Potok wiadukt.jpg
Dziennik Bałtycki nr 199/1946 (22 lipca 1946)
Plik ściągnięto 13464 raz(y) 98,27 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl