Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Czas odbudować wiadukty! - Kolej Metropolitalna
Autor Wiadomość
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 18 razy
Wiek: 103
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6764
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-08-01, 00:25   Czas odbudować wiadukty! - Kolej Metropolitalna

Spełni się moje marzenie.


fot.Herder Institut - Hansa Luft

Pojedzie pociąg po starym nasypie i pod mostem Weisera :flaga:

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu
Cytat:
Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.
Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.


A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka. Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom "górnego tarasu" (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach. - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.


Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
rispetto 
sapiens

Dołączył: 17 Cze 2008
Posty: 66
Skąd: stąd
Wysłany: 2008-08-01, 09:53   

Niemal na pewno stare wiadukty zostaną rozebrane i powstaną w ich miejscu nowe ... ;-)
 
 
 
fobcia 

Wiek: 40
Dołączyła: 09 Maj 2008
Posty: 84
Skąd: Oliwa
Wysłany: 2008-08-01, 10:54   

rispetto napisał/a:
Niemal na pewno stare wiadukty zostaną rozebrane i powstaną w ich miejscu nowe ... ;-)
Nawet sobie w ten sposób nie żartuj :gun: :-P
 
 
 
Bobik 


Wiek: 58
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 48
Skąd: Wolne Miasto .......
Wysłany: 2008-08-01, 16:04   

rispetto napisał/a:
Niemal na pewno stare wiadukty zostaną rozebrane

Ciekawe, kto je bedzie rozbieral i z czego? To stary, poniemiecki zbrojony beton, rozwalic mlotkiem sie go nie da, a zeby go wysadzic w powietrze, potrzeba tyle trotylu, ze przy okazji poleca domy w okolicznych dzielnicach.
_________________
Nie martw sie, jutro bedzie lepiej...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 18 razy
Wiek: 103
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6764
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-08-01, 17:10   

Da sie rozebrać. Część z nich jest z cegły. Rozebrano już jedno przęsło na Słowackiego.
Ale ten na Grunwaldzkiej, Wita Stwosza i Polankach to będzie betonowy problem :mrgreen:
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
Ponury 
majster


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 835
Skąd: Gdańsk-Brętowo
Wysłany: 2008-08-02, 09:53   

Bez przesady. Można nowe mosty zbudować ciut ponad ruinami starych. Przecież mamy już XXI wiek i technologicznie nie stanowi to problemu. A stare elementy mogą pozostać. Zobaczymy....


Co do projektu, uwierze jak ruszą prace :hihi:
_________________
"Piszę do ciebie mały gryps, wiedz że broniłem poczty w Gdańsku, tak, dzisiaj rozstrzelają nas..." Horytnica.
 
 
 
danziger
[Usunięty]

Wysłany: 2008-08-07, 00:12   

Bobik napisał/a:
To stary, poniemiecki zbrojony beton, rozwalic mlotkiem sie go nie da

Da się - bez problemu. Choć oczywiście nie ręcznym młotkiem. :-P
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 46
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-08-16, 23:04   

Pięciu chętnych do studium
Cytat:
Pięć firm złożyło oferty w przetargu na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej.
Studium, na przygotowanie którego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wyznaczył termin 10 miesięcy, ma rozwiać wszelkie wątpliwości w kwestii organizacji połączenia szynowego Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie. Rozpatrywane są różne warianty - zarówno kolei elektrycznej na całej trasie, jak i tramwajów dojeżdżających od strony Gdańska oraz spalinowych szynobusów z Gdyni. Trudno w tej chwili jeszcze także kategorycznie stwierdzić, czy linia do Rębiechowa będzie jedno- czy dwutorowa.

Pociągiem z Gdańska i Gdyni do Rębiechowa będzie można dojechać prawdopodobnie jeszcze przed Euro 2012. Cieszy się z tego Andrzej Osipów, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.
- To kolejny krok do rozwoju SKM. Chcielibyśmy, by do lotniska dojeżdżała kolej elektryczna. O tym zdecyduje jednak studium wykonalności - zastrzega prezes Osipów.
Także między innymi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska, pytany co jest lepsze - pociąg czy tramwaj - radzi, by poczekać na gotowe studium.

Na przygotowanie dokumentu przewidziano maksymalnie 2,6 mln zł brutto (w sumie Kolej Metropolitalna ma kosztować 612 milionów złotych, połowę inwestycji sfinansuje Unia Europejska). Trzy z pięciu firm zmieściły się w tej kwocie. Najtańsza oferta nie przekraczała dwóch milionów, najdroższa dochodziła do sześciu.

- Niewykluczone, że będziemy musieli wysłać oferentom dodatkowe zapytania. Jeśli jednak nie będzie takiej potrzeby, być może ogłosimy zwycięzcę już w przyszłym tygodniu - mówi Eugeniusz Manikowski, odpowiedzialny w Urzędzie Marszałkowskim za transport kolejowy.

Linia do Rębiechowa to pierwszy etap budowy Kolei Metropolitalnej. W przyszłości projekt zakłada uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych Gdańska m.in. z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem, a także stworzenie linii pasażerskiej do lotniska w Kosakowie, o ile zostanie ono przekwalifikowane na terminal pasażerski.

Andrzej Osipów zapowiada, że władze SKM zamierzają złożyć wnioski do unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na zakup 25 nowych pociągów.
Paweł Rydzyński - POLSKA Dziennik Bałtycki
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Pietrucha 


Wiek: 31
Dołączył: 11 Maj 2008
Posty: 40
Skąd: Stare Miasto
Wysłany: 2008-10-21, 20:09   

a jak aktualnie wyglada sprawa tej kolei? Nie obserwowałem tematu, a ploty różne słyszałem.
_________________
Peter von Danzig
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 18 razy
Wiek: 103
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6764
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-10-21, 20:13   

Wygląda tak ;-)

Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną

Cytat:
Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.

Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.

Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).

Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, do końca nie było pewne swojego zwycięstwa. - Upewniali się, czy ceny, jaką zażądali nie uznamy za rażąco niską - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.

Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.

Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.

Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.

O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.

Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.

I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.

Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.


Prawdopodobny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej

Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)

Częstotliwości kursowania pociągów

Pociągi aglomeracyjne

Gdańsk Główny – Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut

Pociągi regionalne

Gdańsk Gł. – Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. – Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,

dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
Federico 

Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 14
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-11-01, 15:44   

We wrześniowym numerze "Pomeranii" (zajawka poniżej)


http://www.naszekaszuby.p...hp?storyid=1631

obszernie opisano przeszkody, jakie wiążą się z budową lini kolejowej do Rębiechowa. Wbrew pozorom, cała sprawa nie ogranicza się do (od)budowy kilku wiaduktów i położenia torów na starym nasypie.
 
 
Ponury 
majster


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 835
Skąd: Gdańsk-Brętowo
Wysłany: 2008-11-03, 23:56   

Mało ciekawy ten artykuł. Raczej z gatunku czepiania się pierdół na zasadzie aby o czymś na siłę napisać.

Zero konkretów :roll:
_________________
"Piszę do ciebie mały gryps, wiedz że broniłem poczty w Gdańsku, tak, dzisiaj rozstrzelają nas..." Horytnica.
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 18 razy
Wiek: 103
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6764
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-06, 11:17   Kolej Metropolitalna

Zaczyna się ściemnianie :-/

UEFA zapala nam światła

Cytat:
Kolej Metropolitalna. Na dzisiaj pewne już jest, że nie będzie ona łączyć bezpośrednio lotniska ze stadionem. Do mistrzostw nie powstanie także odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem. Jako pierwszy uruchomiony zostanie odcinek między lotniskiem a Gdynią, wykorzystujący już istniejące tory na trasie Gdynia-Kościerzyna. W obsłudze Euro to jednak nie pomoże.

- Ten odcinek, chociaż dłuższy, ma praktycznie gotową infrastrukturę bazującą na torach dawnej kolei, dlatego łatwiej i taniej będzie go uruchomić - przekonuje Paweł Wróblewski, koordynator projektu z Urzędu Marszałkowskiego. - Na przebudowę odcinka gdyńskiego potrzeba ok. 100 mln złotych, natomiast na budowę gdańskiego - 500 mln.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 18 razy
Wiek: 103
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6764
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-06, 13:11   

Pociąg z lotniska nie dla Gdańska

Cytat:
Przed Euro 2012, jak wszystko na to na razie wskazuje, nie powstanie szynowe połączenie Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie.

- Szanse na to są bardzo małe. Natomiast prawie stuprocentowa jest pewność, iż pociągiem będzie można podczas mistrzostw dojechać z lotniska do Gdyni - mówi Paweł Wróblewski, koordynator budowy Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Wpływ na to mają finanse, bo budowa "gdyńskiego" fragmentu Kolei Metropolitalnej to koszt ok. 100 mln zł, a "gdańskiego" aż pół miliarda. Do tego dochodzi wkład pracy: od strony Gdańska trzeba wybudować nową linię, a do Gdyni wystarczy przebudować istniejące tory.

Od lotniska do stacji Gdańsk Osowa Kolej Metropolitalna będzie poprowadzona zmodernizowaną bocznicą towarową, a dalej po linii Kościerzyna - Gdynia. W kwietniu, gdy powstanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, będzie wiadomo, czy odcinek będzie zelektryfikowany czy nie.

Władze Gdańska nie ukrywały, że w kontekście Euro 2012 i poprawy dojazdu do lotniska najważniejsza jest przebudowa ul. Słowackiego.
- Byłoby bardzo źle, gdyby nie została ona poszerzona - powiedział Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Adamowicz zapowiedział jednak, że będzie rozmawiać z Janem Kozłowskim, marszałkiem województwa pomorskiego, o szansach na wybudowanie linii z Gdańska przed Euro 2012.

Całość inwestycji Gdańsk - Rębiechowo - Gdynia musi zostać wykonana do 2013, a rozliczona do 2015 r. Inaczej trzeba będzie zwrócić 306 mln zł, które na powstanie Kolei Metropolitalnej przeznaczy Unia Europejska.

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
gargoyle 
third eye


Wiek: 46
Dołączyła: 24 Maj 2008
Posty: 69
Skąd: Bretowo/Wrzeszcz/Chicago
Wysłany: 2009-02-07, 05:00   

:idea:

juz wiem! to bedzie dla tych ,co to przyjada do Gdyni promem i nie bedzie im sie chcialo juz nic ogladac to pojada se kolejka do Rebiechowa i wziut-samolotem do domu...

taka mi sie wizja ukazala!!!
_________________
"...pewnie dlatego,ze jestem nikim moge pogadac z drugim czlowiekiem..."
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl