Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 934 Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-06-26, 22:30
To jest właśnie zejście na peron obecnej Zaspy Towarowej - rysunek z 1915 roku.
No to może coś jeszcze łatwiejszego: fragment jakiego budynku przedstawia ten rysunek?
Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 934 Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-06-26, 23:17
Tak, to ten budynek, ale czemu dworzec? Raczej signalwerkstätte, czyli na nasze "warsztaty służby zabezpieczenia ruchu". Zbudowany na początku wieku właśnie z takim przeznaczeniem, do dziś częściowo pełni funkcje warsztatowe.
Rysunek z 1928 roku przedstawia fragment zachodniej elewacji (od strony parku}.
Ten budynek był dworcem linii Berlin - Szczecin - Koszalin - Słupsk - Danzig Brama Oliwska. Po połączeniu tej linni z Linią Danzig-Tczew starcił na znaczeniu i przestał pełnić rolę dworca.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 934 Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-06-27, 07:22
Chodzi Ci o ten artykuł?
http://www.rzygacz.webd.p...id=2,52,0,0,1,0
To jest tylko przypuszczenie Autora, że ten właśnie budynek był budynkiem dworcowym stacji Olivaer Tor...
Między innymi o ten artykuł. Nie jestem specjalistą w budownictwie obiektów kolejowych, ale wydaje mi się, że budynek ten odpowiada kształtem budynkowi dworca. Czy zegar umieszczano na budynkach typu warsztat?
Na mapach kolejno: z końca XIX w, 1912 roku i 1930 roku, stacja przy bramie oliwskiej oznaczona jest jako Güter Bahnhof, może to być wskazówka że budynek stoi w niezmienionej formie od końca XIX w.
Pomógł: 50 razy Wiek: 53 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-06-27, 10:08
Sądząc po detalach architektonicznych (łuki nad oknami potem wymienionymi na mniejsze) przynajmniej część budynku według mnie pochodzi z czasów Berlin-Stettiner Eisenbahn. Dla porównania znane już zdjęcie z Redy z FDG:
Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 934 Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-06-28, 00:43
Myślę, że zachodzi tu pewne nieporozumienie. Otóż w wielu opracowaniach, w tym w źródłowym artykule Andrzeja Massela nt. historii danzigiego węzła kolejowego używa sie zamiennie pojęć "stacja" i "dworzec". Z drugiej strony nazwy "dworzec" używa się dla budynku (lub zespołu budynków) przeznaczonego do obsługi pasażerów. Stąd "dworzec Brama Oliwska" - w rozumieniu stacji - kojarzy sie z budynkiem podobnym do dworca w Oliwie czy Chylonii.
A wracając do budynku przy Kolejowej 8 - jego podobieństwo do typowych dworców na linii dotyczy w zasadzie tylko bryły, bo wystrój elewacji bardziej pasuje do obiektów z czasu budowy Dworca Głównego. Oczywiście nie można wykluczyć, że ten budynek pochodzi z roku 1870 i ulegając licznym przebudowom zatracił pierwotny wygląd, ale to mogłyby ostatecznie potwierdzić materiały archiwalne z okresu budowy linii.
Co do zegara, to muszę wszystkich rozczarować: jest elektryczną współczesną atrapą.
Tak więc moim zdaniem nie można mieć pewności, że budynek ten jest w jakiś sposób związany z pierwotną stacją Olivaer Tor.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum