Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolejka Wejherowo - Prusewo - Garczegorze
Autor Wiadomość
Krzysztof 


Pomógł: 12 razy
Wiek: 78
Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 355
Skąd: Wrzeszcz
Wysłany: 2012-10-15, 22:21   

A co oznacza ten kabriolet :?:
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2012-10-15, 22:46   

Wiedziałem, że takie pytanie padnie - otóż ten kabriolet oznacza, że dana miejscowość posiada połączenie autobusowe. Tak, tak - wówczas istniało już coś takiego !
Po stronie polskiej (czyli odcinek Wejherowo - Zamostne) wówczas był przez PKP jeszcze gorzej obsługiwany, gdyż kursowały tylko dwie pary pociągów dziennie i to tylko w środy i soboty ! Pociągi oznaczone literką O = osobowe, M = mieszane, czyli towarowo-osobowe.
Myślę jednak, że i tak miejscowa ludność się cieszyła, gdyż zamiast iść pieszo, mogła odbyć podróż koleją żelazną !

RJ 1926-7 a.jpg
Plik ściągnięto 24809 raz(y) 38,71 KB

 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2012-11-05, 23:42   

Gwoli ścisłości już rok później, od 1928 r. nastąpiła pewna poprawa w obsłudze tej linii i na części należącej do PKP, w dni robocze do 1939 r. kursowały dwie pary pociągów.

Dość dziwnym dokumentem jest fragment Stationsverzeichnis der Eisenbahnen Europas z 1929 r. Wykazano w nim wprawdzie, że odcinek Wejherowo - Zamostne należy do PKP, ale nie podano polskich nazw przystanków, z wyjątkiem samego Wejherowa. Poza tym podano nieprawdziwą informację, że na odcinku tym wstrzymany jest ruch pociągów !
Reszta danych odpowiada ówczesnym realiom. Obok nazw stacji i przystanków zamieszczono dane typu - czy jest rampa (R) lub rampa boczno-czołowa (SR), znak wagi znaczy, że na stacji znajdowała się waga wagonowa. Litery PH oznaczają, że jest to przystanek osobowy bez toru bocznego - odstawczego. Podano też największy dopuszczalny nacisk osi na szyny - w przypadku odcinka Wejherowo - Choczewo figuruje 13 t, na dalszym fragmencie trasy jednak 15,5 t. Wynika z tego, że na tym ostatnim - wybudowanym później - zastosowano jednak nieco cięższą nawierzchnię. W przypadku Wejherowa, Choczewa i Garczegorza zastosowano jeszcze znak "kółka z kropką" w środku - to oznacza, że na stacji tej istnieje połączenie z inną koleją.

wykaz stacji.jpg
Plik ściągnięto 24693 raz(y) 66,64 KB

wykaz stacji 001.jpg
Plik ściągnięto 24693 raz(y) 44,6 KB

 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2012-11-11, 22:29   

Do obsługi ruchu osobowego i towarowego zarządy obu kolei zakupiły w latach 1902 - 1912 w firmie Vulcan w Szczecinie 5 nowych parowozów wzorowanych na maszynach pruskich kolei państwowych serii T3. Większość z nich przetrwała dwie wojny światowe i od 1947 r. nosiły oznaczenie PKP jako seria TKh100. W sumie kolej ta w 1945 r. przeszła w całości pod zarząd PKP, ale tabor kursujący na niej przez wiele lat, do 1962 r. praktycznie pozostał bez zmian. Na zdjęciu ostatni przedstawiciel lokomotyw z dawnej KNP (Kleinbahn Neustadt - Prűssau) TKh100-42, w 1973 r. w cukrowni Nakło n/Notecią, gdzie trafił w 1951 r. Maszyna mimo stosunkowo dobrego stanu, nie zainteresowała wówczas szefostwa Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które nie chciało jej przyjąć do swoich zbiorów ! Około roku 1981 parowóz został przy okazji "wiosennych porządków" pocięty na złom....
Maszyna teraz ochodziłaby swoje 100 urodziny - świeć panie nad jej duszą !

TKh100-42 w cukr. Nakło nad Not., 1.08.1973 a.jpg
Plik ściągnięto 24635 raz(y) 118,75 KB

 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2012-11-15, 21:20   

Mam nadzieję, że nie skończy się (jak zazwyczaj niestety) na deklaracjach...

http://www.telewizjattm.p...la.html?play=on
Cytat:
SKMką do Orla i Bolszewa? Być może pojedziemy w przyszłości. Jeśli uda się zrewitalizować starą linie kolejową,mieszkańcy miejscowości bezpośrednim połączeniem dojadą do trójmiasta. Ale to będzie możliwe tylko dzięki współpracy Polskich Linii Kolejowych, SKMki i samorządów.
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2013-02-27, 22:12   

Wyszperane w powojennej prasie:

Wejherowo - Garczegorze 1946.jpg
Dziennik Bałtycki nr 197/1946 (20 lipca 1946)
Plik ściągnięto 24287 raz(y) 113,06 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2013-02-27, 22:29   

Podejrzewam, że skończy się jednak tylko na wizjach samorządowców nie znających realiów kolejowych....

W tym układzie lepiej zająć się historią tej linii, która w sumie jest bardzo ciekawa: zdemontowany odcinek graniczny toru i zerwany most koło Zamostnego (wysadzony przez żołnierzy WP we wrześniu 1939 r.) najwyraźniej nie przeszkadzały okupantowi, gdyż przez 6 lat wojny szkody te nie zostały usunięte. Zapewne dla Rzeszy Niemieckiej w tym okresie były tysiące startegicznie ważniejszych inwestycji, a kolej ta miała charakter tylko lokalny.
Poniżej - pierwszy powojenny rozkład jazdy, ważny od 15 września 1945 r. na części kolei "pozyskanej", czyli byłej niemieckiej. Schematyczna mapka z dnia 1 marca 1946 r. ilustruje całą kolej i powojenny kilometraż. Uwagę w obu dokumentach zwracają początkowe nazwy stacji i przystanków, które w kilku przypadkach później uległy zmianie.

mapa A.jpg
Plik ściągnięto 24278 raz(y) 117,91 KB

RJ 1945b.jpg
Plik ściągnięto 24278 raz(y) 100,42 KB

 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2013-02-28, 11:07   

W sumie ciekawe co (czy w ogóle cokolwiek) działo się w czasie wojny z odcinkiem Wejherowo - Zamostne

rozkład ważny od 4 maja 1942.jpg
Plik ściągnięto 24254 raz(y) 102,28 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2013-02-28, 18:28   

Zakładając, że te trzy mosty koło cementowni - dwa na torze szlakowym i jeden na bocznicy do zakładu (bo chyba o nich mowa w notce prasowej z 1946 r.???) wysadzili żołnierze niemieccy w 1945 r., fragment linii wykorzystywano pewnie do obsługi wspomnianej cementowni.

Dla mnie zagadką jest fakt, że żołnierze sowieccy nie rozebrali całej tej linii ! W pobliskim Lęborku buszowali już za to na całego, co widać na powyższej mapce z 1946 r. (linia przerywana).
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2013-03-02, 20:30   

Mowa jest najpewniej o 3 przęsłowym moście na Bolszewce w okolicach cementowni. Pozostałe obiekty to tylko przepusty. Na odcinku Wejherowo - Cementownia nie ma mostów, jest tylko jeden przepust. Kolejny most na trasie znajduje się kilka metrów za stacją Zamostne.
 
 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2013-03-03, 16:06   

Na mapie RBD Danzig z dnia 4.11.1939 r. naniesiono "polski" odcinek tak jakby był używany, bez zaznaczenia zniszczongo mostu na Bolszewce, o którym pisze Adrian. Jednak w rozkładach jazdy (tych które znam) z lat 1939 - 1945 nie zamieszczano pociągów osobowych.

Mapa 1939a.jpg
Plik ściągnięto 24143 raz(y) 98 KB

 
 
Hamburger 
Hamburger

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 96
Skąd: Hamburg
Wysłany: 2013-03-03, 22:17   

Jeszcze parę słów o powyższej mapce.
Uwagę zwraca sposób naniesienia odcinka Wejherowo - Zamostne Neustadt (Westpr.) - Ueberbrueck i jego dokładny kilometraż. Na mapach dyrekcyjnych zasady takie stosowano tylko w przypadku linii przejętych przez DRB, czyli kolei państwowych III Rzeszy. Wynika z tego, że odcinek ten przejęły DRB, mimo że do 1920 r. był to fragment kolei prywatnej, która funkcjonowała do końca wojny. Co prawda w 1937 r. kolej ta przeszła pod zarząd LBD (Landesbahndirektion) w Szczecinie, ale nie zatraciła swego charakteru tzw. małej kolei.
 
 
eland 

Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 2
Skąd: wejherowo
Wysłany: 2013-03-11, 21:20   

coś sie zaczyna dziać

http://www.telewizjattm.p...zl.html?play=on
 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2013-03-18, 09:39   

Podjechałem do Lublewa (odcinek Gniewino-Choczewo) żeby zrobić dokumentacje mostu kolejowego.Spodziewałem się rozkradzionego,pocietego mostu i doznałem szoku.Most jest praktycznie nie ruszony i kompletny. Jedyna szkoda na nim to zgnite doszczętnie podkłady i rosnące w nich sosenki.Na szlaku w tej okolicy tor także jest kompletny !! Być może to zasługa pobliskich stawów rybnych-jak tylko pojawiliśmy się na moście zaraz ktos nas obserwował przez lornetkę......i dobrze.

IMG_1510.JPG
Plik ściągnięto 23942 raz(y) 82,43 KB

IMG_1559.JPG
Plik ściągnięto 23942 raz(y) 88,01 KB

IMG_1504.JPG
Plik ściągnięto 23942 raz(y) 86,45 KB

IMG_1500.JPG
Plik ściągnięto 23942 raz(y) 90,87 KB

IMG_1489.JPG
Plik ściągnięto 23942 raz(y) 92,52 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2013-03-30, 09:22   

Pokazuje film znaleziony w sieci przedstawiający pociąg osobowy na południu Polski w składzie parowóz TKt 48+ wagon .Jest to dokładnie taki sam skład jaki kursował na linii Lębork-Choczewo-Wejherowo pod koniec lat 80-tych. Oczywiście bywały inne konfiguracje składów np.parowóz Ty 2 + 2 wagony lub Sn 61 +wagon.

http://www.youtube.com/wa...czamQQ&index=20
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl