Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Gdynia Główna Osobowa
Autor Wiadomość
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 89
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6830
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-02-23, 10:59   Gdynia Główna Osobowa

Gdynia Główna Osobowa - gdyński dworzec kolejowy. Piękny przykład detali architektonicznych i już zabytek!

Tajemnice dworcowych fresków i mozaik
Cytat:
Gdynianie podzielili się na dwie frakcje. Jedni twierdzą, że tę "zemstę komuny" trzeba zmieść z powierzchni ziemi i postawić budynek godny nowoczesnego miasta. Inni uważają, że Dworzec Główny PKP w Gdyni jest wzorowym przedstawicielem socrealizmu w Polsce. Kontrowersje nasiliły się, gdy gruchnęła wieść, że obiekt ma zostać wpisany do rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Każda epoka powinna mieć udokumentowaną historię - twierdzi Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Mamy w rejestrze sporo gdyńskich obiektów z okresu międzywojennego, a socrealistycznego nie mamy ani jednego. A dworzec PKP w Gdyni jest wspaniałym jego przykładem. Po prostu perełką! Dlatego od 2006 r. przymierzamy się, by umieścić go w rejestrze. Zleciliśmy już wykonanie tzw. białej karty, która jest pierwszym etapem przygotowania do wpisu. Miała utwierdzić nas w przekonaniu, że obiekt dysponuje odpowiednimi walorami.
Białą kartę wykonała architekt Anna Orchowska-Smolińska. Wynika z niej, że dworzec w pełni zasługuje na wpis. - Stanowi on bodaj jedyny przykład architektury socjalizmu realnego w Gdyni - uważa pani architekt. - Rozwiązania przestrzenne, detale architektoniczne oraz bogaty wystrój wnętrz, przy których powstawaniu uczestniczyli plastycy, decydują o jego wyjątkowych walorach. Szkoda, że dworzec jest taki zapuszczony, bo jest tam mnóstwo elementów, które trzeba wyeksponować.
Jednym z nich jest unikatowe malowidło na suficie w obecnym sklepie kosmetycznym - na lewo od wejścia - gdzie niegdyś mieściła się restauracja. Przedstawia smoka o trzech głowach, niedźwiedzicę, słońce, zodiakalnego byka, barana i ryby zawieszone na czarnym nieboskłonie. Smoki i gwiazdy znalazły się na gdyńskim dworcu nieprzypadkowo - symbolizują podróż. Malowidło wykonali w 1957 r., artyści malarze Krystyna Łada-Studnicka, Urszula Ruhnke-Duszeńko i Maks Kasprowicz według projektu prof. Juliana Studnickiego. Projekt zrobił on na skrawku papieru o wymiarach 20 na 20 cm.
- Był tak maleńki, że musieliśmy go powiększać. Żeby zmieścić się gdzieś z arkuszem papieru wielkości dworcowego sufitu, potrzebowaliśmy dużo miejsca, więc znaleźliśmy salę taneczną w knajpce na rynku w Chmielnie - wspominała Urszula Ruhnke-Duszeńko. - Najpierw przenosiliśmy rysunek na ogromny papier. Każdą linię poprawialiśmy radełkiem i dziurkowaliśmy. Tak przygotowany arkusz przymocowany został do sufitu gdyńskiego dworca i za pomocą węgla drzewnego przez te dziurki nanoszony na powierzchnię. Prof. Studnicki osobiście nadzorował pracę, pokrzykując: "Krystyna, dodaj temu smokowi wyrazu oczu", albo "Urszula, podkręć mu ogon". Malowaliśmy temperą. Farbę trzeba było rozcieńczać, więc mieszaliśmy ją z jajami, mlekiem i octem. A kiedy malowidło było gotowe, werniksowaliśmy woskiem pszczelim. Pamiętam, że dzieło bardzo się podobało. Ludzie przychodzili na dworzec, by je podziwiać.
Teraz mało kto zadziera głowę w górę, bo malowidło nadgryzione zębem czasu nie wygląda już tak imponująco. Ale, gdyby je odświeżyć...
- Nie tylko malowidło zasługuje na uwagę - zapewnia mówi Anna Orchowska-Smolińska. - Bardzo ciekawe są szklane mozaiki ścienne w hallu głównego gmachu, zaprojektowane przez Teresę Pągowską. Największa z nich, na lewo od wejścia, przedstawia parę skrzydlatych koni i symbol kolejarzy - uskrzydlone skrzydło na tle rozgwieżdżonego nieba oraz siatki, mające symbolizować południki i równoleżniki. Tematem mniejszej mozaiki - vis-a-vis bocznego wejścia z Placu Konstytucji - jest życie portu. A tam, gdzie pierwotnie było wejście główne do restauracji, można podziwiać na mozaikach faunę i florę świata podwodnego oraz niebo nad przystanią żeglarską z flagami zdobiącymi maszty żaglowców.
Obrazek
Architekci doceniają również sufity z kasetonowych wnęk, okładziny ścian z czarnego marmuru, kunsztowne osłony grzejników z drewna, granitową posadzkę w kilku odcieniach, która naśladuje sufitową dekorację, drewniane balustrady schodów w bocznej części hallu dworca podmiejskiego, lampy w kształcie klepsydr w hallu głównym i byłej restauracji oraz dwustronny zegar przy kasach.
Budowę Dworca Głównego PKP rozpoczęto w 1950 r. Jego projekt wykonał prof. Wacław Tomaszewski, osoba w Gdyni dobrze znana. Przed wojną projektował tu m.in. budynki Państwowej Szkoły Morskiej i zespołu szkół handlowych tuż obok, nadbudowę gmachu Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, gmach Domu Marynarza przy ul. Jana z Kolna oraz Izbę Bawełny.
Budowa przebiegała sprawnie i w połowie 1954 r. prawe skrzydło i centralna część głównego budynku zostały oddane do użytku, lewe skrzydło otwarto 22 lipca 1955 r. Prasa donosiła, że gdyński dworzec, obok warszawskiego, jest najnowocześniejszy w kraju. Rok później rozpoczęto budowę dworca podmiejskiego. Zaprojektował go Lech Zalewski, współpracownik prof. Tomaszewskiego. Na parterze zaplanowano kasy biletowe, poczekalnię i świetlicę dla młodzieży, na piętrze salę kinową i kawiarnię. Wkrótce zrezygnowano z kina, a górną kondygnację z tarasem zajęła największa wówczas w Gdyni "orbisowska" kawiarnia na 100 stolików. Część podmiejską udostępniono w 1959 r.
Tak oddany dworzec... nigdy nie doczekał się generalnego remontu. W ubiegłym roku odnowiono wprawdzie część podmiejską, ale budynek główny woła o pomstę do nieba. Niewielkiego liftingu ma się doczekać za trzy miesiące.
Cały obiekt ma zostać wpisany do rejestru zabytków najpóźniej do końca roku. Pomysł popiera wojewódzki konserwator zabytków. Pomysł nie podoba się władzom PKP, które są właścicielem obiektu. Zapowiadają, że nie wyrażą zgody. Jak twierdzi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP, kolej ma inne plany związane z dworcem, a umieszczenie go w rejestrze przeszkodziłoby w ich realizacji. Chce znaleźć inwestora, który do 2012 r. gruntownie zmodernizuje obiekt, nie wyklucza też jego wyburzenia.
- Argumenty właściciela nie są istotne, bo działamy w celu publicznym - twierdzi Robert Hirsch - Choć oczywiście PKP będą mogły wypowiedzieć się. Dworzec jest już i tak objęty ochroną, bo jest nią objęty cały historyczny układ urbanistyczny Śródmieścia, więc o żadnych większych pracach bez zgody konserwatora nie ma mowy.
Obecny kompleks jest trzecim gdyńskim dworcem. Pierwszym był mały budynek, który stanął w XIX w. W 1926 r. oddano do użytku nowy dworzec w stylu dworkowym. Ale już 1938 r. okazał się on zbyt ciasny i został rozbudowany. W 1945 r. zniszczyły go działania wojenne.
W Gdyni jest wpisanych do rejestru konserwatora zabytków 59 budynków i zespołów obiektów. To na ogół budowle z czasów międzywojennych, dworzec byłby pierwszym zabytkiem socrealizmu. W Gdańsku zabytkiem socrealizmu jest np. fasada hotelu "Jantar" przy Długim Targu. W Polsce głównymi jego przykładami są MDM, Pałac Kultury i Nauki, rządowe budynki w rejonie ul. Kruczej w Warszawie czy Nowa Huta w Krakowie. Większość z nich została już wpisana do rejestru.
Beata Jajkowska - POLSKA Dziennik Bałtycki


Chciałbym kiedyś zobaczyć lepiej zagospodarowaną salę gdzie dziś handluje Rossmann.

P2213326.JPG
Plik ściągnięto 25614 raz(y) 60,54 KB

P2213328.JPG
Plik ściągnięto 25614 raz(y) 64,08 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
groszek 


Dołączyła: 10 Maj 2008
Posty: 313
Wysłany: 2009-02-26, 00:44   

Kiedyś była tam restauracja i całkiem stylowa kawiarnia. Może powinno się do tego wrócić? I skasować budki z niby jedzeniem ;-)
_________________
mały kot na wielkiej drodze
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 89
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6830
Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-07-29, 07:47   

Jak wam się podoba ta wizja?

Dworzec w Gdyni w końcu przestanie odstraszać turystów

Cytat:
Przez ostatnie lata był jednym z najbardziej wstydliwych punktów w centrum Gdyni, na jego brudne i zaniedbane wnętrza z obrzydzeniem patrzyli przyjeżdżający do miasta goście. Ale to się w końcu zmieni - rusza remont budynku gdyńskiego dworca kolejowego.

Architektura obiektu zostanie praktycznie nienaruszona, bo gmach został niedawno wpisany do rejestru konserwatora zabytków, co uniemożliwia jego rozbiórkę i ewentualne zmiany. Zmienione zostaną wnętrza, wraz z połączeniem dworca kolejek SKM z osobowym. Będą ruchome schody i sklep spożywczy. Wyremontowane zostaną ściany, sufity i podłogi, wymienione drzwi i okna.


4c50672d866d0_k1.jpg
Plik ściągnięto 24848 raz(y) 48,22 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-07-29, 08:46   

Z zewnątrz to akurat mało się zmieni. Ciekaw jestem wykończenia i zagospodarowania wnętrza dworca.
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 89
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6830
Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-09-14, 07:33   

Poszukiwane są zdjęcia gdyńskiego dworca.

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-09-24, 14:52   

W książce panów Stankiewicza i Szermera dworzec jest jeszcze w otoczeniu baraków z czasów budowy, a plac przed nim nie jest do końca zagospodarowany:

Gdynia dworzec.jpg
fot. Edmund Pepliński
Plik ściągnięto 24573 raz(y) 54,54 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-12-06, 22:37   

Historyczne odkrycie na dworcu
Cytat:
W podziemiach, pod holem przed kasami biletowymi, odkryto pomieszczenia dworca kolejowego sprzed 1939 roku i fragmenty kolumn, na których podparty był dach ówczesnego budynku. W czasie II wojny światowej pomieszczenia te były schronami przeciwlotniczymi. Świadczą o tym choćby odnalezione drzwi pancerne.

Raczej na pewno przedwojenny rodowód ma detal widoczny na drugim filmie pomiędzy 2:35 - 2:50
:arrow: Część pierwsza
:arrow: Część druga
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-12-06, 23:22   

A tak a propos to wygrzebałem kilka zdjęć z wnętrz przedwojennego dworca. Ładne żyrandole mieli na dworcu nie uważacie?

Gdynia dworzec kasy biletowe.jpg
ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni (po lewej fragment przechowalni bagażu)
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 80,9 KB

Gdynia dworzec bagaż 1.jpg
przechowalnia bagażu, aukcyjna
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 48,57 KB

Gdynia dworzec bagaż 2.jpg
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 45,71 KB

PIC_1-G-3627.jpg
restauracja i poczekalnia 2 klasy po prawej drzwi do restauracji letniej
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 48,63 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2010-12-07, 09:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 42
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2010-12-07, 01:24   

Uważamy, uważamy ;-) No i moje ulubione szklane sople zamiast litych kloszy.
Szkoda, że ich już nie ma.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-12-07, 08:59   

Akurat ten nad kasami mógł przetrwać...

Gdynia dworzec 1.jpg
fot. Edward Falkowski
Plik ściągnięto 24215 raz(y) 112,13 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Hochstriess 


Pomogła: 7 razy
Wiek: 48
Dołączyła: 09 Maj 2008
Posty: 1312
Skąd: Wrzeszcz, Świńskie Łąki
Wysłany: 2010-12-07, 16:48   

Pewnie, że uważamy! Tęsknimy za takimi!
 
 
 
Sikorzanka 

Dołączyła: 02 Lut 2009
Posty: 55
Skąd: Gdańsk Kiełpino Górne
Wysłany: 2010-12-07, 19:21   

Uzupełnienie filmów feyg'a - http://ibedeker.pl/relacj...bowa-w-remoncie
_________________
Sikorzanka
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-12-07, 20:49   

Odnaleziony relikt to zapewne fragment jednej z dwu kolumn oddzielających "halę ogólną" od "hali operacyjnej".



Dworzec 1926 rzut parteru.jpg
Plik ściągnięto 24150 raz(y) 71,5 KB

Dworzec 1926 hala główna i operacyjna.jpg
Plik ściągnięto 24150 raz(y) 102,91 KB

Dworzec 1926 poczekalnia II klasy.jpg
Plik ściągnięto 24150 raz(y) 73,59 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 47
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4789
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-12-27, 09:51   

Chyba wyjaśniła się zagadka "pseudookienka" odkrytego w podziemiach remontowanego dworca. Podobne wnęki były w tunelu dworcowym:

Gdynia tunel dworcowy.jpg
Plik ściągnięto 23923 raz(y) 114,53 KB

dworzec piwnice.jpg
Plik ściągnięto 23923 raz(y) 41,47 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 89
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6830
Skąd: Oliva
Wysłany: 2011-01-14, 20:58   

Na dworzec wraca restauracja :-D

Dworzec w Gdyni wraca do formy sprzed pięćdziesięciu lat

Cytat:
Hol główny stanowić będzie centrum obsługi podróżnych z kasami biletowymi i pełną informacją o rozkładzie jazdy. Obecnie trwają w nim prace renowacyjne posadzek i okładzin kamiennych.

W miejscu, gdzie jeszcze niedawno mieściła się drogeria urządzona zostanie restauracja. W pomieszczeniu odnowiona już została i zabezpieczona posadzka. Obecnie odrestaurowywane są malowidła na suficie przedstawiające księżyc i słońce w towarzystwie znaków zodiaku projektu Juliusza Stępkowskiego. Ze ścian usuwana jest farba, dzięki czemu odsłonięta zostanie ich pierwotna kolorystyka, która docelowo ma być przywrócona.

W piwnicach, które dotychczas nie były dostępne dla pasażerów, powstanie nowoczesny blok sanitarny z toaletami i prysznicem, przechowalnia bagażu, dodatkowe poczekalnie dla podróżnych oraz pomieszczenia techniczne.

W budynku będzie znajdował się również niewielki pasaż handlowy.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl