Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolej Słupsk-Budowo i fabryka papieru
Autor Wiadomość
saperfts 


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Lut 2012
Posty: 50
Skąd: Slupsk/miastko
Wysłany: 2015-11-27, 08:47   

Cześć Sieyoo.
Powinieneś współpracować z panią Jaworską ( mojadebnica.pl) ona wrzuca tam różne ciekawostki.
Co do robienia zdjęć lotniczych tego terenu- stacje radarowe i minifabryki były zawsze dobrze obfotografowane, nie ma się co dziwić.
pozdr z Doliny Słupi :hihi:
_________________
pozdrawiam Michał
SŁupskie Stowarzyszenie Eksploracyjno-Historyczne "GRYF"
 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-12-25, 10:55   

Witam
Korzystając z wolnego zrobiłem sobie zwiad na terenie byłej stacji.Mając zdjęcie lotnicze oraz możliwość porównania na geoportalu odkryłem,że w bezpośrednim sąsiedztwie byłego dworca oprócz wspomnianych wcześniej starych,pięknych klonów istnieje jeszcze świadek z tamtych czasów. Jest to budynek gospodarczy,który do dziś służy wybudowanym obok mieszkańcom.
Jego położenie zweryfikowałem odnosząc się do budynku przy ul.Leśnej,zaznaczonego na zdjęciach-pasuje idealnie.

gosp.JPG
Plik ściągnięto 31143 raz(y) 73,07 KB

Kopia P1140049.JPG
Plik ściągnięto 31144 raz(y) 51,87 KB

gosp 2.JPG
Plik ściągnięto 31144 raz(y) 53,98 KB

Kopia P1140046.JPG
Plik ściągnięto 31144 raz(y) 40,8 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2016-04-14, 22:13   

Kolejne ujęcie z peronów

tw.jpg
Plik ściągnięto 30421 raz(y) 12,75 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2016-04-25, 09:18   

Poniżej pocztówka na której pokazano budynek dworca na stacji w Motarzynie.Z nowych informacji jakie zdobyłem wynika, że na przystanku Dobieszewo(nazywanej lokalnie „leśna”) stał taki sam bądź bardzo podobny budynek z czerowną dachówką. Oprócz budynku dworcowego stał tu także podłużny barak pracowniczy z cegły i w obu budynkach mieszkali autochtoni niemieccy przynajmniej do lat 70 .Później w nie wyjaśnionych okolicznościach budynki zostały zburzone a do dziś na terenie tego przystanku pozostał dobrze zachowany peron i rampa ładunkowa. Pod trawą zachowały się też oryginalny bruk oraz resztki fundamentów budynków.

Kopia motarzyno.jpg
Plik ściągnięto 30305 raz(y) 92,58 KB

 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2016-04-30, 15:08   

Adrian napisał/a:
w nie wyjaśnionych okolicznościach budynki zostały zburzone


PRL :-|
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2016-09-12, 12:38   

Wagon motorowy Wumag przemierza szlak kolejki Słupskiej,niestety bez podpisu .To może być zdjęcie wykonane na szlaku Słupsk-Budowo a równie dobrze na liniach od Słupska na północ.
Zdjęcie pochodzi z fc 'przedwojenny Słupsk"

wumag.jpg
Plik ściągnięto 29167 raz(y) 62,76 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2016-09-28, 08:46   

Witam
Po dłuższej przerwie przyszedł czas na małą aktualizację tematu. Cały czas staram się zbierać informację i analizować to co już wiemy oraz nie zastąpione zdjęcie lotnicze, które jak się okazało –jest kopalnią wiedzy.
Przez długi czas bardzo wnikliwie usiłowałem zrekonstruować budynek dworcowy stacji Dębnica i poniżej przedstawiam wersję ostateczną na dzień dzisiejszy- pierwsza rekonstrukcja z początku tego tematu była bardzo ogólna i wymiary przeniesione ze zdjęcia lotniczego pozwoliły prawie dokładnie zweryfikować jego gabaryty. Wygląd budynku z perspektywy peronów i rampy zrekonstruowany jest dość dokładnie na podstawie istniejących fotografii. Tył budynku i bok od ulicy tzn. układ okien i drzwi to już rekonstrukcja bardzo prawdopodobna. Pewne elementy wynikają po prostu z konstrukcji budynku ,a rozkład drzwi wynika ze zdjęcia lotniczego. Kolor budynku jest już domysłem, ale prawdopodobnym bo porównałem wiele innych konstrukcji z tego okresu i jest to „typowy” popularny w tamtych latach kolor piaskowy. Na fotografii budynku wykonanej z „torów” wynika, że rogi budynku oraz obszar między fundamentem a oknami parteru miał namalowane jakieś paski ozdobne, wprawne oko wypatrzy to na zdjęciu. Fotka jest jednak na tyle złej jakości że nie podjąłem się rekonstrukcji tych zdobień-jest za dużo znaków zapytania w tej kwestii. Zresztą pierwotnie budynek ich nie posiadał i nie dojdziemy kiedy to namalowano więc odpuściłem ten szczegół. Ogólnie po rozmowach z kilkoma hobbystami i historykami wywnioskować mogę, że wybudowanie budynku restauracji(którego początkowo nie było) oraz zadaszonego przejścia na perony było dość wyjątkową inwestycją jak na prywatną kolej w tamtych czasach. Może to wynikać z powodu dużej liczby pasażerów którzy dojeżdżali tu do papierni czy radiostacji do pracy. Furtki/bramki pod zadaszonym przejściem były już normą w tamtych latach, ale nie koniecznie w takiej formie architektonicznej. Stał tam pracownik który kontrolował bilety podróżnych przed wejściem na perony, a w czasie wojny dodatkowo stał tam żandarm wojskowy kontrolujący mężczyzn.
Wystająca mała przybudówka to pomieszczenie dyżurnego ruchu oraz nastawnia w której znajdowały się dwie dźwignie do obsług i semaforów wjazdowych od Słupska i od Budowa. Na nastawni od strony torów znajdowała się tabliczka z jej oznaczeniem(widać ją nie wyraźnie na foto) i wg niemieckich przepisów mogła ona posiadać jakiś skrót od nazwy stacji RATHSDAMNITZ, np. Ra (RA) z dodaną małą literką „f” – Raf (Raf) co oznacza nastawnię dysponującą („f” = fahrdienstleiter = dyżurny ruchu). Zainteresowała mnie nawet kwestia murku z poręczą widocznego na foto przed restauracjom. Niby nie winny murek, ale po co go wybudowano? Zapewne po to, aby odgrodzić bezpośrednie otoczenie restauracji od skrajni toru-dla bezpieczeństwa. Manewrujący skład pojawiający się zza magazynu mógłby z ostać nie zauważony. Odstęp między torem a budynkami jest wyjątkowo mały.

Jako że jestem modelarzem ,buduje makietę stacji w skali 1:87(H0).Na początek wykonałem fragment z budynkiem dworca oraz jego otoczenia. Na razie jest to moduł wystawowy z układem torowym wiernie odwzorowanym na zdjęciu lotniczym. W dalszym czasie planuje rozbudowę makiety. Postanowiłem chociaż w ten sposób zachować pamiatkę po tej stacji które niewątpliwie jest warta zapamiętania. Zachować w oryginale niestety nie ma już czego .W ostatnim czasie zauważyłem, że nawet słupki hektometrowe komuś przeszkadzają przy szlaku między Dobieszewem a Jamrzynem…..Sama makieta jest w trakcie tworzenia, ale sam budynek i bezpośrednie otoczenie wygląda prawie jak na pocztówce.
Zdaje sobie sprawę ,że to nie forum modelarskie, ale myślę że taki model będący rekonstrukcją rzeczywistości nadaje się do tego wątku.
Zanim wykonałem tory na mojej makiecie skonsultowałem techniczne parametry stacji z fachowcem w tej dziedzinie i parę spraw kolega mi rozjaśnił po obejrzeniu choćby zdjęcia lotniczego. Chodziło mi o rozjaśnienie wiedzy na temat drobnych detali stacji, które są nie wyraźne na zdjęciu bądź nie widoczne. Poruszaliśmy kwestię rozjazdów oraz kwestę ich obsługi. Wszystkie rozjazdy zwykłe i krzyżowe (tzw „angliki) były nastawiane ręcznie a tylko wjazdowe semafory posiadały napęd pędniowy obsługiwany z nastawni. Zdaje sobie sprawę że nie każdy rozumie o czym pisze i nie każdego to interesuje, ale dla porządku piszę w temacie wszystkie szczegóły bo z biegiem czasu już nikt nie dojdzie jak to w ogóle wyglądało.
Po analizie materiałów wiemy, że stacja początkowo była stacją z dwoma torami na których mogły mijać się pociągi i z jednym peronem ziemnym. Mijanek pociągów pasażerskich nie było bo nie przewidywał tego rozkład jazdy, przynajmniej te które są znane. Na linii kursował jeden pociąg pasażerski oraz jeden towarowy zaopatrujący także papiernię. Papiernia posiadała wówczas bocznicę szlakową a dopiero w późniejszych latach rozbudowano stację oraz bocznicę włączając ją w rejon stacji. W dalszych latach modernizowano nadal układ torowy oraz stację. Powstał drugi peron dla pociągów kończących i rozpoczynających bieg na stacji Dębnica Kaszubska. W związku z obsługą sporej już bocznicy stacja prawdopodobnie posiadała własną ! lokomotywę do manewrów. Jest to bardzo prawdopodobne aczkolwiek ciekawe jest, dlaczego lokomotywownia miała długość aż 22m ! co można zmierzyć do dnia dzisiejszego w oryginale. Ciekawe jest także jaka lokomotywa mogła to być ponieważ w roku 1944 na zdjęciu lot. Nie widać typowych punktów obsługi parowozu a z racji że kolej ta od kilku już lat wstecz stawiała na nowoczesną trakcję spalinową można domniemywać że była to lokomotywa spalinowa.
Z technicznych ciekawostek stacji można wymienić oprócz znanej już wciągarki na placu ładunkowym(widocznej na zdjęciu z szyno busem) pomostową wagę wagonową oraz skrajnik służący do kontroli skrajni załadowanych wagonów-elementy te zaznaczone są na schemacie.
Kwestia tajemniczego toru okalającego stację i prowadzącego na bocznicę papierni trochę nam się rozjaśnia aczkolwiek nadal na pewno nie wiadomo w jakim celu go wybudowano. Kolega znający się na układach torowych bardziej niż ja uważa, że mogło to mieć jakieś technologiczne uzasadnienie w procesie pracy manewrowej, być może konieczny był dojazd do bocznicy papierni z obydwu głowic stacyjnych-tak czy owak rozwiązanie wyjątkowe i nie spotykane. W roku 1944 tor okalający stację jest już rozebrany.
Perony widoczne na zdjęciu(krawędzie nie wyraźne) oraz na mojej makiecie są odzwierciedleniem tych zachowanych w bardzo dobrym stanie do dziś na przystanku Dobieszewo. Krawędź oporową peronu stanowiły betonowe kątowniki długości 1,5m jeden przy drugim zabezpieczone metalowymi płaskownikami, które usadowione były zapewne głęboko w ziemie-dokładnie nie wiem, nie ryłem w ziemi
Wkrótce pokaże zdjęcia makiety. Na tą chwile jedno zdjęcie jakie akurat mam pod ręko-troche już nie aktualne ale obrazowo widać co tworze
W tym miejscu dziękuję koledze Pawłowi Piotrowi Miśkowiec za pomoc w analizie układu torowego i urządzeń sterownia ruchem kolejowym


Szkoda że forum nie pozwala na zamieszczenie większego pliku bo na tym 800x800 pikseli nic nie widać :(

10.jpg
Plik ściągnięto 29026 raz(y) 72,72 KB

rekonstrukcja budynku.JPG
Plik ściągnięto 29029 raz(y) 52,28 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2016-10-13, 18:01   

Było na tym forum zamieszczone zdjęcie Słupskich wodociągów z mostem kratowym nad rzeką Słupią. Sugerowałem wtedy,że mógłby to być most kolejowy.Fakty sa jednak takie,że most kratowy służył "wodociągom" a kolejowy usytuowany był troche w innym miejscu. Na profilu "historyczny Słupsk" na Facebooku autor zamieścił zdjęcie na którym widać w dalszej perspektywie nasyp i most kolejowy interesującej nas linii. Wygląda więc na to że most ten był bliźniaczy lub bardzo podobny konstrukcyjnie do tego zachowanego dzis na Skotawie.Ledwo,ale widać na tym zdjęciu zarys mostu z jedna podporą na środku.

most.JPG
Plik ściągnięto 28800 raz(y) 38,53 KB

most na słupi STB.jpg
Plik ściągnięto 28801 raz(y) 60,74 KB

 
 
 
hannk926 

Dołączył: 26 Paź 2016
Posty: 5
Skąd: warszawa
Wysłany: 2016-10-28, 15:42   

Racja, widać ten zarys mostu, delikatnie ale można go zobaczyć.
_________________
wynajem długoterminowy
 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2016-11-23, 09:25   

A tu mamy zdjęcie z budowy mostu "wojskowego" w miejscu mostu kolejowego w Słupsku.Trudno ustalić datę bo gdzieś na którymś forum spierano się o to.Będą to z pewnością lata 50-60te. Zdjęcie zamieszczam w tym temacie nie bez powodu . Otóż po jego prawej stronie widać zachowaną wg mnie linię teletechniczną która prowadziła wzdłuż linii kolejowej.Zdjęcie pochodzi z jakieś strony fc o Słupsku,nie zanotowałem autora,przepraszam.

most wojskowy.jpg
Plik ściągnięto 28297 raz(y) 27,83 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2017-12-10, 19:24   

Witam
Tak na dziś wygląda moja rekonstrukcja stacji Dębnica Kaszubska.Wszystko zaprojektowane i wykonane od zera,także wagon motorowy TW 803.Na tym fragmencie makiety brakuje jeszcze tylko kilku drobnych detali .pozdrawiam

Kopia P1220095.JPG
Plik ściągnięto 24265 raz(y) 231,56 KB

Kopia P1220101.JPG
Plik ściągnięto 24265 raz(y) 249,43 KB

Kopia P1220096.JPG
Plik ściągnięto 24265 raz(y) 259,78 KB

 
 
 
Adrian 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 172
Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2017-12-11, 10:09   

jeszcze jedno zdjęcie

Kopia P1220105.JPG
Plik ściągnięto 24251 raz(y) 238,1 KB

 
 
 
Tadeusz Głowack 
Ratsdamnitz

Wiek: 69
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 6
Skąd: Dębnica Kaszubska
Wysłany: 2019-07-28, 16:47   

Adrian napisał/a:
Zdjęcie zrobione przed wojną (lub w czasie wojny) i "dziś" .Starałem się wykonać z tego samego miejsca wzorując się ukształtowaniem terenu oraz budynkami fabryki,które na zdjęciu są kiepsko widoczne-pogoda na wypad mi nie dopisała.
_________________
Szukam, odkrywam, poznaję.
 
 
 
Tadeusz Głowack 
Ratsdamnitz

Wiek: 69
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 6
Skąd: Dębnica Kaszubska
Wysłany: 2019-07-28, 18:05   

Kösternitz napisał/a:
Adrian napisał/a:

Był też żuraw wodny,jego fragment widać na pocztówce wyżej w temacie.Zapewne znajdował się na końcu peronu jak to zwykle było.Skoro był po tej stronie stacji to mógł być,a nawet powinien także po drugiej stronie,tym bardziej że dla małych parowozów do Słupska było daleko. Ciekawe skąd brano wodę do żurawi.o wieży ciśnień nic nie wiadomo,może Dębnica miała już wtedy sieć wodno-kanalizacyjną i zniej pobierano wodę.Może korzystano z wieży ciśnień na terenie fabryki?w sumie odległość wieży od żurawia to jakieś 200-250m, nie dużo.

Może jednak wieża wodna była ? Gdyby tak mieć wyraźniejszy skan zdjęcia ...


Była wieża wodna. Stała jeszcze pod koniec lat 60 tych. Została rozebrana podczas budowy budynku straży pożarnej.
_________________
Szukam, odkrywam, poznaję.
 
 
 
Tadeusz Głowack 
Ratsdamnitz

Wiek: 69
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 6
Skąd: Dębnica Kaszubska
Wysłany: 2019-07-28, 18:17   

Adrian napisał/a:
I rozważań ciag dalszy....
Jak wyżej pisałem układ torów bocznicy rczej nie zmienił się przynajmniej do wybuchu wojny. Fabrykę przystosowano do produkcji części do samolotów (słyszałem że produkowano tu silniki do junkersów) i być może w okresie wojny układ torów zmienił się.
Po pierwsze-popatrzcie na mape, Fabrykę i bocznicę dzieli rzeka Skotawa!, która na dodatek płynie rwącym potokiem w dolince głębokiej na minimum 10 m !!! Jak więc transportowano ładunki z wagonów i na wagony? Dookoła ulicą Kolejową? chyba nie bardzo......ta bocznica byłaby zbędna w takim przypadku.
Na terenie zakładu wg mapy był jeden most, ale ten most konstrukcji stalowej nitowanej był wąski bo pamięta go moja teściowa, która pracowala w tym zakladzie (już w garbarni) i sama po nim przechodziła.
Po drugie - Był drugi most ! duży, stalowy kolejowy, który na żadnej mapie nie jest zaznaczony!! wygląda więc na to, że bocznica wyglądała inaczej. Musiała być wydłużna bardziej w las a potem musiała przez most wchodzić na teren fabryki! Być może zrobiono to w czasie wojny, ale nie wiadomo.


Most został zabrany na złom. Po upadku dawnej garbarni zainwestowali tu ludzie z zagranicy. Przez płot i dalej, przez most kradziono skóry futerkowe, chemię itp. Most nie był chroniony przez konserwatora zabytków. Tutejszy złomiarz zamówił dźwig i zabrali... Szkoda.
_________________
Szukam, odkrywam, poznaję.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl