Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Koleje w Gdańsku
Autor Wiadomość
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-05-02, 21:27   Koleje w Danzigu

Tęskonota za Lux Torpedą
Cytat:

Z Trójmiasta do Warszawy jedzie się dziś ok. pięciu godzin. - Jest gorzej niż przed wojną - wzdychają znękani podróżni. To nie do końca prawda, ale jeśli porównamy rozwój kolei wtedy i dziś, to PKP powinno zrobić się wstyd.

Budowę linii kolejowej łączącej Danzig z Warszawą rozpoczęto w roku 1852, a zakończono dopiero w roku 1877. Ponieważ przebiegała przez zabór rosyjski i pruski, linia miała dwa różne rozstawy torów, co ujednolicono dopiero po I wojnie światowej. Budując trasę nie myślano też o bezpośrednim ruchu pasażerskim między Warszawą a Danzigiem. Tym zajęła się dopiero II Rzeczpospolita.

Dodatkowym utrudnieniem był też kawałek trasy, który przebiegał przez Prusy Wschodnie. Do niektórych pociągów, np. na stacji Olsztynek (Hohenstein) pasażerowie mogli wsiąść tylko uzbrojeni w paszporty. Przed wjazdem na terytorium Wolnego Miasta Danziga czekała ich jeszcze polska kontrola paszportowa w Tczewie. Kto jechał dalej do Gdyni, ten po raz trzeci musiał wyciągać paszport opuszczając Danzig.

- Biurokracja paszportowo-celna nie była jednak jedyną przeszkodą wydłużającą czas podróży - opowiada Grzegorz Fey, pasjonat kolei. - Z Warszawy do Danziga pociągi jeździły wówczas dwiema trasami, przez Laskowice lub Toruń i Bydgoszcz. Obie zbiegały się na węźle kolejowym w Tczewie. A tam układ peronu i torów wymagał skomplikowanych manewrów przy odczepianiu lokomotyw i dostawianiu nowych. Przestawianie wagonów i lokomotyw, do roku 1928 zajmowało nawet ponad pół godziny.

Fragment artykułu z portalu trojmiasto.pl . Całość przeczytacie po kliknięciu na tytuł.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-02, 22:34   Re: Koleje w Danzigu

fritzek napisał/a:

Dodatkowym utrudnieniem był też kawałek trasy, który przebiegał przez Prusy Wschodnie. Do niektórych pociągów, np. na stacji Olsztynek (Hohenstein) pasażerowie mogli wsiąść tylko uzbrojeni w paszporty. Przed wjazdem na terytorium Wolnego Miasta Danziga czekała ich jeszcze polska kontrola paszportowa w Tczewie. Kto jechał dalej do Gdyni, ten po raz trzeci musiał wyciągać paszport opuszczając Danzig.


Małe sprostowanie, powyższy fragment powinien brzmieć (nie mam zielonego pojęcia skąd autor wytrzasnął ten Olsztynek) :hihi: :

Dodatkowym utrudnieniem był też odcinek, który przebiegał przez Prusy Wschodnie. Niemcy za umożliwienie tranzytu żądali opłat, dlatego pociągi już od początku lat 20-tych jeździły okrężnymi trasami w stosunku do współczesnej. Początkowo przed wjazdem na terytorium Wolnego Miasta Danziga pasażerów czekała jeszcze kontrola paszportowo-celna w Tczewie. Kto jechał dalej do Gdyni, ten po raz kolejny był kontrolowany opuszczając Sopot. Wszystko to zabierało czas, dlatego od połowy lat 30-tych większość pociągów dalekobieżnych do Gdyni przejeżdżało przez teren Wolnego Miasta bez zatrzymania. Jeśli ktoś chciał wysiąść np. na stacji Pszczółki (Hohenstein) musiał się przesiadać w Tczewie.
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-07, 09:37   Bilety kolejowe

Kilka ciekawych biletów:

629451735 LANGFUHR ZOPPOT.jpg
Plik ściągnięto 33261 raz(y) 77,59 KB

629451735_1 LANGFUHR ZOPPOT.jpg
Plik ściągnięto 33261 raz(y) 90,75 KB

629455027 DANZIG - LANGFUHR.jpg
Plik ściągnięto 33261 raz(y) 71,42 KB

629455027_1 DANZIG - LANGFUHR.jpg
Plik ściągnięto 33261 raz(y) 86,71 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Ostatnio zmieniony przez feyg 2009-05-17, 11:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-07, 09:37   

Jeszcze jeden:

629452408 GDYNIA ZOPPOT.jpg
Plik ściągnięto 33259 raz(y) 43,64 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-07, 09:47   

Tym razem zbiory własne:

Bilet tygodniowy 1.jpg
Plik ściągnięto 33249 raz(y) 109,89 KB

Bilet tygodniowy 2.jpg
Plik ściągnięto 33249 raz(y) 91,26 KB

Bilet tygodniowy 3.jpg
Plik ściągnięto 33249 raz(y) 96,19 KB

Bilet tygodniowy 4.jpg
Plik ściągnięto 33249 raz(y) 80,92 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
ezet 

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Paź 2008
Posty: 1604
Skąd: Pomorze Gdańskie
Wysłany: 2009-05-16, 20:22   

Mój dzisiejszy nabytek: dokument z mało istotną treścią, ale z ładnie odbitym stemplem dyrekcji danzigiej kolei z czasów Królestwa Prus. A przy okazji uwaga: strasznie rozproszony ten temat związany z danzigim kolejnictwem...

Königlische Eisenbahndirektion in Danzig.jpg
Plik ściągnięto 33233 raz(y) 111,83 KB

 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-17, 11:59   

E. Zimmermann napisał/a:
A przy okazji uwaga: strasznie rozproszony ten temat związany z danzigim kolejnictwem...

Już trochę mniej ;-)
Przy okazji dodam jeszcze :arrow: LINK
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2009-05-20, 09:50   

Cielawy dokument ze zbiorów wspomnianego w artykule Andrzeja Massela

Cytat:
fragment rozkładu służbowego dla pociągu nr 105 na odcinku Tczew - Danzig. Nie był to co prawda pociąg tranzytowy, a jedynie łącznik od pociągu nr 401 Warszawa - Hel z wagonami z Polski na teren Wolnego Miasta (pociąg zasadniczy jechał do Tczewa do Gdyni bez postojów handlowych na terenie WMG).

źródło

rj1937.jpg
Plik ściągnięto 33186 raz(y) 283,94 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2011-07-25, 12:23   

Cytat:
Pasjonat i kolekcjoner pamiątek po parowozach opowiedział nam o swojej kolekcji.

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Piotr 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 75
Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 58
Skąd: Sopot/Wielki Kack
Wysłany: 2011-08-23, 16:12   

Może nie do końca zgodnie z wątkiem ale nie mogłem się powstrzymać. Zobaczcie jak wyglądał rozkład jazdy na trasie Danzig - Sopot, ponad osiemdziesiąt lat temu. 67 par pociagów na dobę. Bez prądu i wynalazku SKM.
Piotr

21.JPG
Plik ściągnięto 32203 raz(y) 50,45 KB

 
 
roko 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 65
Dołączył: 21 Kwi 2011
Posty: 70
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-08-23, 19:58   

Piotr napisał/a:
... rozkład jazdy na trasie Danzig - Sopot, ponad osiemdziesiąt lat temu. 67 par pociagów na dobę...

Na przełomie lat 60-tych i do połowy 70-tych, kiedy jeździły berlińskie "800-ki", w porannych godzinach szczytu między 4.40 a circa 8.20 SKM-ki jeździły co 6 minut a i w niektórych momentach co 4 minuty (np. do Gdyni Głównej a nie do Gdyni Stoczni), później do bodaj 13.40 kursowały co 12 minut, znów na szczyt do ok. 17.30 co 6 minut, następnie znów co 12 minut i po 19, co 18 minut do ok. 1.40. W sumie dawało to ok. 160 kursów w dni powszednie i ok. 60-70 w niedzielę i dni świąteczne. Do tego należy dołączyć "szybkie" czyli 3k-czki na głównym torze, w szczycie kursujące co 12-15 minut. Nie dziwiło zatem, że wraz z kolegami mieszkając na Przymorzu, mając ochotę na kino jeździliśmy częściej do Gdyni mając lepsze i częstsze połączenie niż np. z Wrzeszczem do takiego np. "Tramwajarza" albo "Znicza" (nie było przystanku Danzig-Zaspa).
 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2011-08-23, 21:29   

roko napisał/a:
Nie dziwiło zatem, że wraz z kolegami mieszkając na Przymorzu, mając ochotę na kino jeździliśmy częściej do Gdyni mając lepsze i częstsze połączenie niż np. z Wrzeszczem do takiego np. "Tramwajarza" albo "Znicza" (nie było przystanku Danzig-Zaspa).
Mylisz się. Przystanek Danzig-Zaspa jest starszy niż Danzig-Przymorze, tyle że wówczas nazywał się Danzig-Lotnisko.
Co do reszty to zgadzam się w zupełności. Bywało, że z kolegami z Oliwy na Przymorze jeździło się 1 przystanek kolejką a uczniowie Technikum Budowlanego czy Technikum Komunikacyjnego z Nowego Portu nie jeździli bezpośrednio piętnastką tylko trójką (potem dziesiątką) do Klinicznej i przesiadali na kolejkę, którą jechało się 2 przystanki. I jeden opłacało się jechać jak punkt wyjściowy i docelowy był blisko przystanku SKM.
_________________

 
 
 
Tangens 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 16 Lip 2008
Posty: 1640
Skąd: Gdańsk/Świnoujście
Wysłany: 2011-08-23, 21:46   

A to http://sabaoth.infoserve..../sbahn/desr.jpg ?
Na przykład. Tramwaj z Nowego Portu przez Brzeźno na Waryńskiego od 5:00 do 0:10 co 10 minut i jeszcze 0:30, ostatni powrót z Wrzeszcza o 1:00? Po jednym torze!
Jak to się ma do dzisiejszych czasów?
Więcej nie piszę bo zaraz pewnie ktoś znów mnie zbeszta, że gdzieś już o tym było mówione.
_________________

 
 
 
doldar 
doldar

Pomógł: 7 razy
Wiek: 66
Dołączył: 07 Sty 2009
Posty: 975
Skąd: Kartuzy/Pruszcz Gd/Suwałki
Wysłany: 2017-05-08, 10:48   

Jeszcze jeden rozkład jazdy pociągów podmiejskich - lipiec 1927

fahrplan.jpg
Plik ściągnięto 23934 raz(y) 239,23 KB

 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl