villaoliva - 2009-02-05, 15:34 Temat postu: Nasze transatlantyki[ Komentarz dodany przez: villaoliva: 2009-06-05, 11:35 ]
Dla porządku w temacie po scaleniu dwóch wątków treść postu Piotra A.
Piotr A. napisał/a:
Gdynia była przed rozpoczęciem II wojny światowej portem macierzystym rozmaitych jednostek pasażerskich. Nie tylko Batory, Piłsudski, Chrobry - to także Pułaski, Sobieski i Kościuszko. Zazwyczaj nie pamiętamy o tych ostatnich.
Ten post w zamyśle autora (za pełną aprobatą WFG) jest miejscem w którym możemy gromadzić materiały dotyczące naszych wspaniałych transatlantyków.
Dane jakie znalazłem w Internecie są sprzeczne i niekompletne, a ponadto firmy/instytucje, które poprosiłem o pomoc, delkatnie mówiąc nie tryskały chęcią współpracy. Być może ktoś znajdzie w załączonej tabeli informacje, które wzbudzą wątpliwości. Obiecuję poprawić tak szybko jak to możliwe, po otrzymaniu wiarygodnych i potwierdzonych danych.
Na dowód, że się nie odwracamy od morza temat transatlantyków
One rozbudzały wyobraźnię dalekich podróży a Gdynia była portem macierzystym kilku z nich.
Te dwa najsłynniejsze na filmie
Oraz ostatni zbudowany dla polskiej floty MS Chrobry
M/S Chrobry w Gdynivillaoliva - 2009-02-23, 10:08 Dworzec Morski i "Piłsudski".
źródłovillaoliva - 2009-04-17, 21:00 Piłsudski i Pułaski.
I znów mój ojciec villaoliva - 2009-04-30, 21:14 Kontynuując wątek. S/S Kościuszkofritzek - 2009-05-05, 17:44 Barwny prospekt M/S Batory z 1964 r.
Zbiory feyga.fritzek - 2009-05-05, 17:45 cd.fritzek - 2009-05-05, 17:46 I ostatnie 2 strony.
villaoliva - 2009-05-05, 20:48 Folder w "zgniło - kapitalistycznym" stylu fritzek - 2009-05-05, 20:56 W co grają panie na zdjęciu?
Amstawik - 2009-05-11, 19:36 Stefan Batoryfeyg - 2009-05-13, 00:42 Transatlantyk "Kościuszko" (ex. "Lituania", ex. "Царица" / "Czaritza") oraz u schyłku swego żywota jako "Empire Helford"
P.S. Piłsudski" w pierwszą podróż wyruszył z Gdyni 15 września 1935.rychu40 - 2009-05-25, 13:06 Wieczór Kapitański na Batorym Anno Domini 1969 roku. Nie z folderu ale z autentycznej dokumentacji albumowej. I widok pożegnalny na nadbrzeże. rychu40 - 2009-05-26, 17:41 Suplement do tego co powyżej. Wieczór Kapitański dotyczy nie legendarnego Batorego ale Stefana Batorego który zastąpił wysłużonego transatlantyka. Dla zdecydowanej większości spośród tysięcy pasażerów, którzy gościli na pokładzie Stefana Batorego zapisał się on w ich pamięci w tonacjach nostalgiczno - sentymentalnych. Polski transatlantyk, popularnie zwany Stefkiem był zarówno dla nich jak i dla ogółu społeczeństwa symbolem elegancji, wielkiego świata i dobrobytu w czasach siermieżnej, socjalistycznej Polski.
Tutaj źródło. Z Wikipedii(...) ostatni polski transatlantyk z obsługą gastronomiczno - hotelową stającą na najwyższym światowym poziomie oraz klimatem PRL- owskiej Cepelii pomieszanej z Pewexem.
Reprodukcja obrazu Adama Werka poniżej.villaoliva - 2009-05-28, 10:21 Film "Jadą goście jadą..." z 1962 roku.
Batory i Dworzec Morski.
Piotr A. - 2009-06-05, 08:39 Temat postu: Nasze transatlantykiGdynia była przed rozpoczęciem II wojny światowej portem macierzystym rozmaitych jednostek pasażerskich. Nie tylko Batory, Piłsudski, Chrobry - to także Pułaski, Sobieski i Kościuszko. Zazwyczaj nie pamiętamy o tych ostatnich.
Ten post w zamyśle autora (za pełną aprobatą WFG) jest miejscem w którym możemy gromadzić materiały dotyczące naszych wspaniałych transatlantyków.
Dane jakie znalazłem w Internecie są sprzeczne i niekompletne, a ponadto firmy/instytucje, które poprosiłem o pomoc, delkatnie mówiąc nie tryskały chęcią współpracy. Być może ktoś znajdzie w załączonej tabeli informacje, które wzbudzą wątpliwości. Obiecuję poprawić tak szybko jak to możliwe, po otrzymaniu wiarygodnych i potwierdzonych danych.villaoliva - 2009-06-28, 10:45 M/S Piłsudski od środka.[/list]miczman - 2009-06-30, 10:01 "Polonia", "Pulaski" i "Kosciuszko" powstaly w jednej stoczni w Glasgow a mianowicie Barclay & Curle Co. Wybudowano je odpowiednio w 1910, 1912 i 1915 r. 11 marca 1930 roku podpisano umowe na mocy, ktorej powstala spolka akcyjna Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okretowe. Wszystkie trzy jednostki nosily do 1933 roku bandere dunska i dopiero w sierpniu tego roku podniesiono na nich bandere polska. 8 sierpnia uczyniono to na "Polonii", na "Pulaskim" po 7, zas na "Kosciuszce" owa ceremonia miala sie odbyc 20 sierpnia na Atlantyku.feyg - 2009-07-22, 20:35 "Batory" w szarym, tropikalnym malowaniu z lat pięćdziesiątych, gdy pływał na linii indyjskiej.feyg - 2009-08-13, 16:11 TSS "Stefan Batory"feyg - 2009-08-28, 09:24 "Piłsudski" przy nabrzeżu Francuskimfeyg - 2009-09-14, 11:21 Foldery "Sobieskiego" i Batorego" czyli polskie transatlantyki przed i po wojnie:
źródłofeyg - 2009-09-25, 10:21 Ciekawa inicjatywa rodaków z Wielkiej Brytanii: Odwiedzą wrak "Piłsudskiego"
P.S. Razi używana terminologia - już dawno przyjęło się terminem okręt określać:
Cytat:
zazwyczaj uzbrojoną jednostkę pływającą w służbie państwa, tj. jego sił zbrojnych – marynarki wojennej pod banderą wojenną, przeznaczoną do wykonywania zadań bojowych.
stosowanie tego określenia w stosunku
Cytat:
dużego statku
(patrz Wikipedia) jest co najmniej anachronizmem.miczman - 2009-09-25, 10:28 Na wczorajszej konferencji o moderniźmie w MMG pani mgr z Warszawy w swym komunikacie stwierdziła, że jednostkę zatopiły dwie torpedy z "niemieckiej łodzi podwodnej" Nie ma szczęścia "Dziadek" do zajmujących się nim osób.villaoliva - 2009-09-29, 16:04 Pocztówka MS Sobieski.
Ciekawe, że mający zaledwie 13 lat statek w 1950 został sprzedany ZSRR.feyg - 2009-09-29, 20:54
villaoliva napisał/a:
Pocztówka MS Sobieski.
Ciekawe, że mający zaledwie 13 lat statek w 1950 został sprzedany ZSRR.
A cóż było z nim począć? Na rejsy wycieczkowe po zatoce Danzigiej dla przodowników pracy był nieco za duży, zapotrzebowanie na rejsy do Ameryki Południowej (a tym bardziej Północnej) szybko się skończyło. Dla "Batorego" w tym okresie szczęśliwie udało się znaleźć zajęcie - pływał na linii z Wielkiej Brytanii do Indii, "Sobieski" nie miał tyle szczęścia. Notabene poza "Sobieskim" pod banderę ZSSR trafił "Jagiełło" który zaledwie kilka lat wcześniej otrzymaliśmy... od ZSSR jako rekompensatę za statki utracone w czasie wojny.villaoliva - 2009-09-29, 21:47
feyg napisał/a:
A cóż było z nim począć? Na rejsy wycieczkowe po zatoce Danzigiej dla przodowników pracy był nieco za duży
Widać przodownikom w ZSRR był bardziej potrzebny fritzek - 2009-09-29, 21:54
villaoliva napisał/a:
feyg napisał/a:
A cóż było z nim począć? Na rejsy wycieczkowe po zatoce Danzigiej dla przodowników pracy był nieco za duży
Widać przodownikom w ZSRR był bardziej potrzebny
Przodowników w ZSRR było zdecydowanie więcej danzigerek - 2009-10-04, 19:16 Pływał do lat 80 jako GRUZJA po Morzu Czarnymfeyg - 2009-10-09, 17:03 Transatlantyki "Polonia" i "Kościuszko" w Danzigu, po lewej nad "Polonią" widoczny fragment dźwigu "młota" Schichau Werf.feyg - 2009-11-12, 01:09 "Sobieski" w awanporcie, na gdyńskiej redzie oraz przy nabrzeżu Francuskim:A79 - 2009-11-12, 21:12 fotografie z tekstu w tygodniku "Światowid" z 1937 roku (pełen tekst w tym wątku)fritzek - 2009-11-20, 14:43 Centralne Muzeum Morskie otwiera ciekawą wystawę:
26 listopada 1939 roku, o świcie, dwie potężne eksplozje wstrząsnęły statkiem M/S Piłsudski, który dzień wcześniej wyruszył w swój pierwszy rejs, jako transportowiec militarny. Dlaczego chluba polskiej żeglugi zatonęła? W 70. rocznicę zatonięcia "Piłsudskiego" Centralne Muzeum Morskie przybliża sylwetkę najsłynniejszego polskiego liniowca.
Cytat:
Wystawę można oglądać od 24 listopada 2009 do 31 marca 2010
fritzek - 2009-11-20, 15:53
Bardzo ciekawa strona :
Muzeum Miasta Gdyni oraz Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa zapraszają na uroczystą promocję albumu pt. „Legenda „Batorego" w fotografii", merytorycznie i redakcyjnie opracowanego przez Jerzego Drzemczewskiego. Odbędzie się ona 19 grudnia br. (sobota) o godz. 17.00 w Muzeum Miasta Gdyni przy ul. Zawiszy Czarnego 1. Szczególnie mile widziani na promocji będą członkowie załogi „Batorego" i ich rodziny.
W albumie na 230 stronach zaprezentowano 630 zdjęć pochodzących ze zbiorów GAL-u, PLO, Centralnego Muzeum Morskiego w Danzigu, Muzeum Miasta Gdyni, kilkudziesięciu członków załogi „Batorego" oraz własnej kolekcji autora.
Dodajmy, że w 2004 r. ukazała się na rynku księgarskim bogato ilustrowana monografia polskiej żeglugi pasażerskiej pt. „Transatlantyki Polskie", której Jerzy Drzemczewski był współautorem.
villaoliva - 2010-02-13, 23:19 MS Batory w 1947 roku. Ze świeżymi, polskimi jajami!
POLISH EGGS
Z repatriantami w 1949 roku.
POLES REPATRIATED FROM FRANCE
I z francuskimi pasażerami w Leningradzie. Rok 1955.
FRENCH TOURISTS VISIT MOSCOW
MS Sobieski w 1947 roku z chórem watykańskim w rejsie do Nowego Jorku.
VATICAN CHOIR
Piotr A. - 2010-02-14, 15:39 Temat postu: Szalupy z BatoregoCzy ktoś wie jaki był los szalup z Batorego? Wiem że w w1969 były latem w Basenie Jachtowym obok Szkoły Morskiej. Na nich kandydaci na marynarzy uczyli się trudnej sztuki wiosłowania. Potem znikły. Dwa lata później widziałem jedną z nich na wózku na ul. Rejmonta (chyba?). Była przykryta plandeką, ale z odsłoniętym napisem.adpo6 - 2010-02-14, 19:04 Jedna w latach 70-tych pływała na jeziorze w Mauszu jako atrakcja dla wczasowiczów.villaoliva - 2010-02-14, 20:08 Ja pamiętam również taką pływającą we Wdzydzach.rogas86 - 2010-05-07, 10:15 Witam, jestem kolekcjonerem pamiatek po polskich przedwojennych transatlantykach, a także autorem filmów, jakie Państwo zamieścili w tematach. Na chwile obecna pracuje nad albumem dotyczacym naszych przedwojennych motorowców m/s Piłsudski i m/s Batory. Rozmawiam z pasażerami załogą itd, by nakreślić pełen obraz życia na polskich statkach, przed i po wojnie. Chciałem więc zapytać, czy ktos z Państwa, zna kogoś kto pływał na tych statkach, może jest jego rodziną?? Chętnie porozmawiam na ten temat.A79 - 2010-05-30, 17:36 SS Poloniafeyg - 2010-06-19, 08:03 "Batory" obracany przez holowniki na terenie gdyńskiego portu. Przełom lat 50/60-tych.feyg - 2010-06-19, 08:15 "Gruzja" czyli dawny "Sobieski" w latach 50-tychvillaoliva - 2010-06-27, 10:03 M/S Chrobry w Gdyni
oraz
villaoliva - 2010-06-27, 10:08 Temat postu: MS Batory polska vyletna lodI reklamówka dla bratnichnarodów Czechosłowacji! MS Batory polska vyletna lod.
feyg - 2010-06-28, 16:32 Dzisiejszy nabytek: "Batory" wychodzi z gdyńskiego portufeyg - 2010-07-01, 08:35 Pasażerska efemeryda: "Jagiełło" na pocztówce wydanej we Włoszech przez agenta GAL-u:
Cytat:
"Duala" - ex statek pasażersko-towarowy "Dogu" (stocznia: Bohm & Voss Hamburg; rok budowy: 1938/1941; wymiary 125m x 16m x 6,5m: wyporność: 6.133 ton; prędkość: 16w); przebieg służby:
- 06.1941 - 1943 - 26 Flotylla U-bootów, Pillau (okrętu towarzyszącego)
- 1943 - 01.1944 - 26 Flotylla U-bootów, Pillau (okręt cel)
Los: 5.7.1945 brytyjska zdobycz wojenna "Empire Oak"; od 1946 sowiecki "Piotr Wielkij"; od 1947 polski "Jagiełło"; od 1949 ponownie sowiecki "Piotr Wielkij"; 20.11.1973 pocięty na złom.
źródłoA79 - 2010-07-14, 21:17 fotografie ze zbiorów Biblioteki Publicznej w Nowym Jorku (New York Public Library, nypl.org)feyg - 2010-09-17, 21:08 "Piłsudski" razy trzy.feyg - 2010-12-17, 23:26 "Batory" z czasów zatrudnienia na linii indyjskiej:villaoliva - 2011-01-03, 19:52 Każdy mógł zaznać luksusu na Stefanie Batorym
feyg - 2011-03-27, 20:34 "Piłsudski" i jego kapitan Mamert Stankiewicz, uwieczniony przez Karola Olgierda Borchardta na kartach książki "Znaczy kapitan""feyg - 2011-11-08, 22:54 "Batory" z czasów epizodu "indyjskiego":feyg - 2012-03-30, 06:18 O wnętrzach transatlantyków
Cytat:
30 marca 2012 r. o godz. 18.00 w Centrum Gemini (ul. Waszyngtona 21) w Bohemian Club (parter) Gdyński Szlak Modernizmu zaprasza na wykład Huberta Bilewicza, z cyklu Archi PRELEKCJE w Gdyni, pt. „Sztuka na falach. Artystyczny wystrój i wyposażenie polskich transatlantyków w międzywojniu".
Wstęp wolny.
W połowie lat 30. XX wieku polskie transatlantyki M/S „Piłsudski" i M/S „Batory" stały się szczególnymi instrumentami propagandy II Rzeczypospolitej. Ich wnętrza miały stać się międzynarodową wizytówką sztuki polskiej. Do wystroju i wyposażenia statków zaproszono najlepszych ówczesnych artystów i architektów różnych orientacji artystycznych. W efekcie powstały wyjątkowe wizualnie zespoły wnętrz, w których międzynarodowa formuła art déco przeplatała się z stylistyką o zabarwieniu narodowym oraz elementami awangardowymi.
Na wykładzie, za pomocą dawnych fotografii, będzie okazja znaleźć się w środku, przyjrzeć się niektórym dziełom sztuki oraz przypomnieć kilku ich twórców.
Więcej informacji: www.modernizmgdyni.pl.
palarnia pokładu tylnegofeyg - 2012-10-18, 20:16 "Sobieski", późniejsza "Gruzja" w Genui podczas krótkiej powojennej służby pod biało-czerwoną banderą w drugiej połowie lat 40-tychvillaoliva - 2014-06-11, 08:21 Ciekawe zdjęcie.